lördag 3 januari 2009

Nu snöar det


Matte skrämde upp mig i ottan. Dags för frukost! Halv åtta! Jag som sover till tio på lovdagar. Vi skulle skjutsa Gustaf igen. Han gillar också boll. Basketboll. Matte och jag tog promenad.
Skulle varit på spårkurs idag. Det bidde inget. Vår fröken sa att vi skulle ju se spåren i snön. Det var inte såna spår vi skulle leta efter sa hon. Vi skulle använda nosen sa hon. Matte och jag hittade en mjukis-leksak när vi var ute. Den tycker jag om nu. Matte gömde den i vår lilla skog. Jag var tvungen att vänta innanför staketet när hon gömde. Det är svårt att vänta. Jag kan hoppa över. Men jag får inte. Men jag kan. Hoppa över. Men jag väntade. Jag fick leta sen när jag väntat. Efter nyhittade leksaken. Det var roligt. Och svårt. Det brukar vara lätt i vår lilla skog. Jag höll på att ge upp. Men jag kunde leta. Jag var kanske lite styv i korken. Sen kom snön.
Häromkvällen var förresten en ovanlig kväll. Det började smälla utanför vårt hus. Då tyckte jag att det var passande att skälla och morra och glo med min argaste blick mot den nedrullade gardinen. Gör nåt då matte! Matte låg i soffan och tittade på Scrubs. Som vanligt. Och åt apelsin... Hon brydde sig inte om mig alls! Då satte jag mig i soffan och tittade på Scrubs. Som vanligt. Jag fick halva mattes apelsin. Det var ovanligt.

Inga kommentarer: